Aankomst op Boa Vista

Luchthaven Boa VistaOp 8 april mogen we weer lekker op vakantie. We gaan opnieuw naar Kaapverdie echter wel een ander eiland dan vorig jaar. Toen zaten we op Sal en nu gaan we naar Boa Vista.

We vliegen in de ochtend en na een nacht met weinig slaap en een vlucht van bijna 7 uur arriveren we op de luchthaven. Daar krijgen we weer wat stempels in ons paspoort en als eerste onze bagage op de band.
Bij de hostes van Tui krijgen we onze welkomstenvelop met informatie en mogen we onze koffers brengen naar bus 3.

Luchthaven Boa VistaLuchthaven Boa Vista

Riu KaramboaNa een rit van wel 5 minuten arriveren we in Rui Karamboa waar we met een heerlijk welkomstdrankje onze kamersleutel in ontvangst nemen en onze all inclusive bandjes om krijgen. We pakken onze koffers en lopen naar het uiteinde van het park. Het is best groot maar dankzij de mooie brede paden vinden we gemakkelijk onze kamer.We pakken onze spullen uit en gaan dan even kijken of we nog ergens een lunch kunnen scoren. Uitbuiken doen we op het strand. Het is even zoeken naar een goed bedje want een aantal bedjes zakken door en het is ook best druk op het strand maar uiteindelijk vinden we een mooi plekje met goede bedjes waar we de middag op door brengen.

Riu KaramboaRiu KaramboaRiu KaramboaRiu Karamboa

Uiteraard worden we meteen aangesproken door de eerste de beste senegalees die zijn spullen aan de man wil brengen maar die hebben we vriendelijk verzocht om door te lopen omdat we net zijn aangekomen en eerst even willen bijkomen van de reis.

Strand Riu Karamboa

Er staat veel wind dus een groot risico om te verbranden dus moeten we goed smeren. ’s-Avonds blijkt dat smeren niet zo erg goed gegaan te zijn. We hebben wat plekjes gemist en die zijn inderdaad een beetje verbrand. Maar dat mag de pret niet drukken, dat kleurt nog wel bij.

Na het diner in het buffet restaurant gaan we kijken bij de show. Die begint om 21 uur. Er wordt gedanst en geplaybackt en het thema is disco maar omdat we best wel moe zijn gaan we halverwege al terug naar onze kamer waar we al snel in een diepe slaap storten op onze lekkere harde bedden.

Strand en Abba

De volgende ochtend zijn we al vroeg wakker maar blijven nog even liggen en vallen weer in slaap. Ach het is tenslotte vakantie.
Na het ontbijt gaan we weer naar het strand. We zijn vroeg en hebben volop keuze voor een plekje. Ook wij pakken zoals anderen hier op het strand doen een extra bedje dat we op de zijkant zetten als windscherm. Er staat hier continu een behoorlijk harde wind en die ben je echt wel snel zat. Het bedje helpt een beetje.

Het is bewolkt met af en toe een klein beetje zon maar ook met bewolking is het oppassen geblazen en dus wordt er beter gesmeerd dan gisteren. Ook vandaag voeren we niet veel anders uit dan lezen in onze boeken. We hebben alleen een loopje als we wat te eten en te drinken halen.

Riu KaramboaRiu Karamboa

Ook vanavond gaan we na het eten naar de show. Vooraf zit er een duo al liedjes te zingen. Het klinkt best aardig alleen het mannelijke deel van het duo zit nogal vreemd te wippen op zijn stoel en de vrouw heeft als ze praat een raar piepstemmetje. Voor de rest klinkt het wel aardig. We treffen het niet, vanavond is het thema van de show Forever Abba. Een paar liedjes lukt wel maar een heel uur Abba dat trek ik niet dus ook vanavond zitten we de show niet helemaal uit maar gaan we lekker terug naar onze kamer en duiken nog even in onze boeken.

Strand, massage en onderbroekenlol

Ook de volgende dag is de actie ver te zoeken en liggen we de hele dag aan het strand.
En ook nu is de enige beweging die we hebben een loopje naar het restaurant en naar de bar. Het lijkt verdomd veel op vakantie en dat is heerlijk. Op een gegeven moment zijn we de zon en met name de wind best zat en gaan we terug naar onze kamer. We hebben eigenlijk wel zin in een sauna. Alleen na 16:00 uur moet je daarvoor reserveren. Gelukkig is er om half 5 plek en krijgen we ook nog een aanbieding voor een massage. Dat lijkt ons ook erg lekker en dus genieten we na de sauna nog van een heerlijke zweedse relaxmassage van 50 minuten.

Riu KaramboaRiu Karamboa

We zijn laat voor het buffet maar er is nog genoeg heerlijks te eten. Alleen zijn de goede plekjes voor de show al bezet en het tafeltje waar we uiteindelijk gaan zit is pal op de wind die ’s-avonds best wel koud is. En dus lopen we naar de bar waar we een amaretto halen om op te warmen. Vanaf hier kijken we verder naar de show met vooral als vrouw verklede mannen en een hoop onderbroekenlol met als mikpunt 1 man op de voorste rij in het publiek. Gelukkig lijkt de man het niet erg te vinden, en zijn vrouw blijft maar filmen en fotograferen. Dankzij een paar amaretto’s houden we de show redelijk vol. En voor het eerst zien we nu ook het einde waar het publiek driftig meedanst op het parklied.

Wandelen en a la carte eten

Ook nu slapen we weer prima en na een paar luie dagen hebben we vandaag wel zin om een stuk te gaan wandelen. Dus trekken we na het ontbijt de wandelschoenen aan en lopen via het strand richting het zuiden van het eiland. Hier liggen een aantal caches die we wel willen doen.

Het is lekker ploeteren door het zand maar nu hebben we nog windje mee dus dat is prima. We beantwoorden enkele vragen van een earthcache waarbij we moeten bepalen wat voor soort duinen het hier betreft en hoe hoog de hoogste duin is. Als we verder lopen komen we ineens langs een mooie strandtent. Erachter ligt een verlaten fabrieksterrein waar ook een cache moet liggen maar die we helaas niet kunnen vinden. Wel maken we wat filmpjes en foto’s en oefent Rene met zijn nieuwe Gopro camera die hij voor zijn verjaardag heeft gekregen.

Verlaten fabriekstereinVerlaten fabriekstereinVerlaten fabriekstereinVerlaten fabrieksterein

We lopen verder over het strand en komen weer langs enkele resorts. Hier ook wat strandbedjes maar die zijn minder goed bezet als bij ons op het park. Het laatste resort betreft een Iberostar een ook daar zien de strandbedjes er redelijk verlaten uit. Dat is ook niet zo gek want om er te komen moet je via een behoorlijk hoge trap. In dat geval zou ik denk ik ook maar aan het zwembad gaan liggen. Wij lopen nog iets verder vanwege een cache die we wel kunnen vinden.

Boa Vista Beach

Op de terugweg hebben we een flinke wind tegen en omdat we geen zin meer hebben om door het zand te ploeteren besluiten we te kijken of we een pad naar de weg kunnen vinden. Dat lukt al moeten we wel even over een hek klimmen om bij de weg te komen. Dan kunnen we via quadpaden en andere weggetjes iets gemakkelijker lopend bij ons hotel komen. Na 7,5 km lopen zijn we weer terug in de lobby en hebben ons verkoelende drankje wel verdiend. De rest van de middag brengen we door aan het strand.

A la carte etenVanavond hebben we onze eerste diner in een a la carte restaurant. Vanavond is dat in Las Dunas waar we een Afrikaans diner zullen krijgen.

We worden verwelkomd met een heerlijk welkomstdrankje en worden naar onze tafel gebracht. Daar ligt een kaart met een heleboel gerechten erop. We vragen ons af of het de bedoeling is dat we daaruit kiezen. Maar het buffet is ook gevuld. Als we even om ons heen kijken zien we dat iedereen hun eten bij het buffet haalt, en dus volgen wij ook.
Alle gerechten die op de kaart staan zijn dus te vinden bij het buffet.

Wij hadden een iets andere vorm bij a la carte dineren verwacht maar we genieten wel van de heerlijke gerechten waarmee we onze borden vullen.

Nog nagenietend gaan van het diner weer naar de show. Deze keer speelt het zich af op een boot en is het wel aardig. En bij het parklied mag Rene nog even lekker door de microfoon meezingen.

Sporten en relaxen

Omdat het in de ochtend meestal bewolkt is en te fris voor op het strand besluiten we vandaag maar eens te gaan sporten. Een half uurtje op de loopband of de fiets en daarna nog even op de crosstrainer. Dan door naar de sauna Goed blijven smerenen de jacuzzi.
Helaas is de sauna aan de mannenkant (het is hier geen gemengde sauna) kapot en besluiten wij en nog een ander stel met zijn vieren in de sauna van de vrouwen te gaan zitten. Helaas duurt dat niet lang want de mannen worden er al snel uitgezet door een medewerkster. Ik ga nog even terug in de sauna en Rene blijft nog even liggen op de bedjes bij de jacuzzi maar daarna gaan we toch maar weg en richting het strand.

We vinden een mooi plekje achter een scherm van 2 opgestapelde bedjes en genieten van een redelijk windvrij plekje van de zon en onze boeken. Als we het zat zijn zoeken we een lekker plekje op een paar heerlijke stoelen in de lobby en genieten van onze boeken met een rosétje erbij.

Vanavond zien we de beste show tot nu toe. Het betreft de geschiedenis van Kaapverdie en wat kunnen die meiden en gasten van het entertainmentteam goed dansen. We genieten er tot het einde van en dansen zelfs nog wat mee op het parklied.

Geocachen

We komen vandaag wat langzaam op gang. We zijn aan de late kant met het ontbijt en als we terugkomen kunnen we nog niet op onze kamer want die wordt net schoongemaakt. En dus wachten we buiten tot de schoonmaakster klaar is.
Het plan was om een stukje te gaan wandelen maar we maken geen van beiden aanstalten om te vertrekken. Als Rene dan ook nog in slaap valt op bed besluit ik om maar eens aan het reisverslag te beginnen. Het blijkt nog niet zo makkelijk om 5 dagen terug te verzinnen wat we allemaal wel en niet gedaan hebben. Maar uiteindelijk krijgt het vorm en is het toch nog een heel verhaal geworden.

In de middag besluiten we dat we toch nog even in beweging moeten komen en trekken de wandelschoenen aan en lopen na de lunch over het strand in noordelijke richting. Een stukje verderop liggen nog 2 caches en daar gaan we naar op zoek.

We lopen eerst langs het water omdat dat het lekkerste loopt op het harde zand en gelukkig is op weg naar de cache ook nog een meertje met water waar we langs kunnen lopen. Dan moeten we toch echt over een duin heen en daar bij een palmboom vinden we mooie doos met een logboekje.

Op de terug weg komen we langs de 2e cache. Die ligt op het dak van de duikschool maar gelukkig kun je gemakkelijk op het hek klimmen om de doos te pakken.

We vinden dat we wel een drankje hebben verdiend en dus brengen we de rest van de middag door op het terras bij de bar en bij de lekkere stoelen in de lobby.

’s-Avonds eten we in het restaurant met het Kaapverdische thema. Hier wordt het hoofdgerecht aan tafel geserveerd. Rene heeft verschillende spiezen met vlees en ik heb mosseltjes, garnalen en tonijn.

De show van vanavond staat in het teken van motown en wordt door dezelfde groep gezongen als de abba liedjes een paar dagen geleden. Deze keer kunnen we de liedjes wel waarderen en we wagen zelfs een dansje op de dansvloer.
Na nog een paar drankjes gaan we na afloop ook nog even een kijkje nemen in de discotheek. Het is er nog niet druk en op een gegeven moment begeeft ook de versterker het. Dus na een tijdje gaan we terug naar onze kamer waar een grote zwarte hond de wacht voor aan het houden is. Gelukkig voor hem hadden we vanmorgen wat vleeswaren meegenomen tijdens het ontbijt en dat vond hij best wel lekker.

Aan het zwembad, Aziatisch eten en Grease

Aan het zwembadDe volgende ochtend zoek we na het ontbijt een plaatsje in de zon en die vinden we deze keer aan het zwembad in de buurrt van de strandbar. We liggen er heerlijk en lezen volop in onze boeken.

Na de lunch staan onze bedjes in de schaduw en is het toch wel fris waardoor we naar het strand verhuizen waar we nog van wat zon kunnen genieten. Ondanks het smeren gaat het toch wel hard met verkleuren en als we aan het einde van de middag in de spiegel kijken zien we er redelijk rood verkleurd uit.

Aziatisch etenVanavond eten we in het Aziatische thema restaurant. Met heerlijke voorgerechten als sushi maar ook oosterse salades en spring rolls. Voor de hoofdgerechten kunnen de koks het niet echt goed bijhouden en is het even wachten tot de schalen weer zijn gevuld. Maar dan genieten we wel van heerlijke beef met courgette in saus, spareribs en andere heerlijkheden. Na het dessert gaan we zoals altijd weer richting het theater waar we een mooi plekje vinden en wachten tot de show begint.

Vanavond Grease. De show verloopt deze keer niet zo vlekkeloos. De dj die de muziek in moet starten lijkt nogal een wat door elkaar te halen. Maar de dansers zijn weer goed. Er is echter voor de opvulling van de rollen 1 vrouw tekort dus die wordt opgevuld door een man die als vrouw verkleed is maar die doet dat zo vol overgave dat het echt leuk is om te zien. Ook hoe hij door de man waarmee ze moet dansen in de lucht wordt gelift. En het rommelige vanwege het fout instarten van de muziek wordt aan het einde nog goed gemaakt met een goed uitgevoerde medley waardoor iedereen weer in de show wordt gezogen. Kortom weer een leuke avond.

Lezen, lezen en nog eens lezen

Ook vandaag een langzame start omdat we driftig onze boeken willen uitlezen maar uiteindelijk belanden we aan het ontbijt en daarna gaan we nog even naar de lobby om een nieuwe voorraad ebooks te kopen op internet en omdat we willen informeren of er in het plaatsje Sal Rei nog iets te zien is en hoe we dan het beste een taxi kunnen regelen. Uiteindelijk boeken we een dagtocht waarbij het noorden van het eiland gaan bekijken met een jeep. Die staat gepland voor dinsdag.

We gaan terug naar de kamer en lezen daar onze boeken uit en hangen een beetje rond omdat het beter is dat we vandaag niet op het strand in de zon gaan liggen.

We genieten ook vanavond weer van het dinerbuffet en de show en gaan na afloop nog even de discotheek in voor een afzakkertje.

Lazy summer day

Aangezien we morgen een hele dag op pad gaan wordt er voor
vandaag nog maar even een stranddag ingepland. We hadden
ook het plan om in de middag te gaan sporten maar we liggen zo lekker op onze bedjes met onze boeken dat we ons daar niet toe kunnen zetten.

Als we ’s-avonds een plekje zoeken voor de show komt er een bekende het podium op die het voorprogramma gaat verzorgen. Die zanger hebben we vorig jaar op Sal ook gezien en toen waren we ook niet zo kapot van zijn performance. Er is nog niets veranderd. Op zich kan hij goed zingen maar hij houdt er van om tussendoor hele rare stemmetjes te doen die echt niets toevoegen maar die eigenlijk best irritant zijn omdat hij dat bij elk nummer doet.
We doorstaan het en wachten op de live band die vanavond komt spelen.
Na 2 nummers hebben we ook dat wel gezien en gaan richting de lobby om daar een drankje te gaan drinken. Al gauw springt er een kat op mijn schoot en die heeft daar de hele avond heerlijk liggen slapen.

Hoogtepunten van Boa Vista

We zijn al voor de wekker wakker en zitten al vroeg aan het ontbijt. Dan lopen we naar de uitgang waar we wachten totdat we worden opgehaald voor onze dagtocht voor vandaag. Met een 4x4 wagen gaan we de vele bezienswaardigheden bekijken die in het noorden van het eiland zijn.

We kruipen met zijn achten achter in de wagen en gaan op weg. Eerst nog over een asfaltweg en later over de casseien. Met 5 wagen rijden we achter elkaar en moeten eerst nog even langs het laatste hotel waar we ook nog 2 mensen op gaan halen. Onderweg komen we nog door Sal Rei maar hier stoppen we niet. We zijn er ook zo door heen.

Onze eerste stop is bij de Fatima kerk waar we genieten van het uitzicht en we bekijken het kerkje ook aan de binnenkant.

Fatima kerkFatima kerkFatima kerkFatima kerkFatima kerkFatima kerkFatima kerk

Dan lopen we naar het hotel waar we zojuist de laatste mensen hadden opgehaald via een smalle kustweg. Daar aangekomen krijgen we een drankje.

Fatima kerk

Na een half uurtje is het weer tijd om verder te rijden en gaan we via massage road naar het wrak van de Santa Maria. We krijgen foto’s te zien van het schip toen het aan de grond liep en daar is inmiddels niet veel meer van over. Waarschijnlijk zullen ze over een aantal jaar een andere stop aan de excursie moeten toevoegen want dan zal het schip wel volledig zijn vergaan. We rijden dezelfde hobbelweg terug en zijn blij dat we weer asfalt zien.

Santa Maria wrak

Na een korte rit stoppen we in een piepklein dorpje waar in het plaatselijke cafe gebruik kan worden gemaakt van het toilet. Wij lopen een beetje in de rondte maar je bent het dorp al weer snel uit.

Dan rijden we verder en stoppen nog een keer bij een klein beekje in het gebied waar er wat landbouw wordt bedreven. We zien een paar akkers waar inderdaad wat groenten enzo op wordt verbouwd.

We komen aan in het dorpje Fundo das Fugeiras waar we eerst naar het restaurant lopen waar we gaan lunchen. We zitten aan lange tafels waar diverse schalen met rijst, patat, kip, tonijn, geit, groenten en salade worden geserveerd. Met een ijsje na.

We krijgen wat vrije tijd en lopen even door het dorpje en kijken even bij een schooltje waar ze de muren roze aan het verven zijn. Verder is er weinig te beleven. Wel is er door het toerisme een behoorlijk aantal souvenirshopjes in dit dorp gevestigd. Ze heten bijna allemaal "No Stress" of een variatie hierop.

Fundo das FugeirasFundo das FugeirasFundo das FugeirasNatuurmuseum

Voor we vertrekken bezoeken we met zijn allen nog het natuurmuseum waar we uitleg krijgen over de diversen schildpadden die hier tussen juli en november hun eieren komen leggen. Ook zien we welke zeevogels er op het eiland leven.
Als ook dit deel van de tour voorbij is stappen we weer in de auto’s voor de terugreis naar de diverse hotels.

We drinken nog even een drankje en gaan dan nog even naar het strand. Maar al gauw krijgen we het koud en gaan we terug naar de kamer waar we ons omkleden voor het diner en het bekijken van een geweldige Afrika show. Dit was wel 1 van de beste shows die we hier gezien hebben.

Afrika show repetitieAfrika show

Met de dansers van de showMet de dansers van de showMet de regiseur/danser van de show

De laatste vakantiedag

Vandaag helaas de laatste vakantiedag. En die gebruiken we om nog even lekker door te bakken op het strand. Dus na een lekker ontbijt zoeken we een lekker zonnig plekje uit met goeie bedjes. Daar genieten we van onze boeken terwijl we langzaamaan steeds donkerder kleuren.

Laatste stranddagLaatste stranddag

Rond de lunch lopen we nog even richting de lobby en kijken we hoe laat we morgen worden opgehaald en checken we in voor onze terugvlucht. Na de tostilunch horen we buiten een hoop kabaal. De trommelaars en de dansers zijn op weg voor de beachparty. We volgen ze tot aan het strand en genieten daar van de muziek, de dansers en een heerlijke mojito. Ook dansen we zelf nog even mee. Best zwaar in dat zand.

Beach PartyBeach PartyBeach PartyBeach PartyBeach PartyBeach PartyBeach Party

Na afloop keren we weer terug naar onze bedjes en wagen ons even later ook nog even in de zee. De rode vlag hangt er dus de zee is erg ruw en dat merken we goed aan de onderstroom. Als onze bikini en zwembroek vol met zand is gespoeld genieten we nog even van de laatste zonnestralen voordat we ons bedje dan toch echt in de schaduw zetten.
Dat laatste duurt niet lang want door de wind is het best fris in de schaduw. En dus keren we terug naar onze kamer waar we het zand van ons af douchen en ons klaar maken voor de massage die we straks nog krijgen.
Gezien onze toch wat rode kleur die we vandaag hebben opgelopen wilde ze ons eerst niet masseren. Maar na een paar keer aangegeven te hebben dat het wel rood is maar niet verbrand en dat het echt geen pijn doet mogen we toch op de massagetafels gaan liggen en genieten we weer van een heerlijke massage.

Inmiddels zijn de koffers ingepakt en genieten we nog een laatste keer van het voortreffelijke buffet en de show van vanavond. Helaas moeten we morgen onze bandjes inleveren en vliegen we met een korte tussenstop op Sal weer naar huis waar we dankzij een snel vertrek vanaf Sal (eerder dan gepland) en een gunstige wind een stuk eerder aankomen op Schiphol. Ook In Nederland is het heerlijk weer en we lopen daarom om half 11 s-avonds nog in ons t-shirtje buiten en kijken we terug op een relaxe vakantie op Boa Vista.