Barcelona

Met een voorspoedige vlucht met Veuling landen we precies volgens plan rond kwart voor vijf op de luchthaven van Barcelona. Wat ons opvalt is dat alles zo relaxed gaat. Hier geen roepende en aan je trekkende mensen die je in een taxi willen hebben of je bagage willen dragen, zoals we de afgelopen vakanties in Mexico, Dominicaanse Republiek en Egypte wel hadden. Nee hoor, we kunnen heerlijk in alle rust uitzoeken waar we heen willen en Rene kan voor we vertrekken naar het centrum ook nog even rustig een sigaretje roken. De Aerobus is een goede en goedkope manier om van de luchthaven naar het centrum te komen. We hebben behoorlijk wat bagage bij ons maar daar was voldoende ruimte voor. En hij rijdt elk kwartier dus je hoeft niet lang te wachten. We stappen uit op Placa de Catalunya.

Vanaf hier is het ongeveer een kwartiertje lopen met onze bagage naar het hotel. We hadden gezien dat we ook 1 halte met de metro konden en dat leek ons wel een goed idee. Helaas wisten we toen nog niet hoeveel trappen we op en af moesten met die zware koffers en was het achteraf beter geweest als we de Ramblas af waren gelopen. Maar uiteindelijk staan we dan toch op de Ramblas bij de metrohalte Liceu. Vanaf hier moeten we ons even orienteren om te zien waar ons hotel is. Rene gaat op zoek naar straatnamen om op te zoeken op onze plattegrond. Ik blijf bij de koffers en zie de meest uiteenlopende mensen voorbij komen, Waaronder een oude man die buiten een paar gebody-painte billen niets anders aanheeft dan een paar piercings op, een naar mijn idee toch, pijnlijke plekken. Hij loopt in een vlug tempo waardoor zijn versierde penis er lustig op los zwaait. Leuke eerste kennismaking met Barcelona.

Het blijkt toch lastiger dan we dachten om ons hotel te vinden. We lopen eerst in de verkeerde richting , maar dat hebben we snel door en gaan dan uiteindelijk de juiste straat in en vinden ons hotel. We checken snel in en gaan naar onze kamer. Een mooie kamer met een balkon aan de straatkant. Dit wordt de komende vier nachten ons thuis. Na een snelle douche kleden we ons om om het centrum te ontdekken en op zoek te gaan naar een restaurantje. In het boekje 100% Barcelona had Rene een restaurantje opgezocht met de naam Los Caracoles. Het ligt een beetje in een achteraf straatje maar we vinden het toch en het blijkt echt helemaal geweldig te zijn.

Los CaracolesLos Caracoles

Aan de buitenkant is er een grill met een aantal kippen. Dat ruikt heerlijk en we krijgen behoorlijke trek. Het is er druk. We moeten dan ook een half uurtje wachten op een tafeltje. In de tussentijd drinken we een lekker glaasje port aan de bar. Dan mogen we aan tafel. Maar voor we hier komen moeten we eerst door de keuken heen. En dan zien we dat het restaurant groter is dan we vermoedden. Rene kiest de kip en ik neem de zeebaars. Ook bestellen we een flesje huiswijn. Het eten is heerlijk en er is ook nog live muziek wat een hele gezellige sfeer geeft. We voelen ons echt in Barcelona. Na het toetje zwalken we in aangeschoten toestand naar ons hotel waar we als een blok in slaap vallen.

Gaudi

Na onze eerste nacht in het hotel konden we vanmorgen met 50% korting ontbijten in het hotel. Dat wil zeggen voor 7 euro ipv 14 euro per persoon. Echter het ontbijt is tot half elf en we zijn niet al te vlot vanmorgen dus we besluiten toch maar ergens in 1 van de straatjes te gaan ontbijten. Na een sandwich en een croisantje bij een bakkertje gaan we naar de Ramblas en lopen richting Placa de Catalunya. Helaas is het weer niet echt wat we ervan verwacht hadden. Ik had heel enthousiast een topje aangetrokken onder mijn spijkerjasje maar het regent een beetje en heb het toch wel koud. Flink doorstappen dus om het een beetje warm te krijgen.

We lopen door naar Passeig de Gracia, de dure winkelstraat met winkels van bijvoorbeeld Chanel en Armani. Aan deze straat ligt ook de Mansana de la Discòrdia, het blok van de disharmonie. Dit huizenblok heet zo vanwege het opvallende verschil tussen de drie prominenste huizen welke tussen 1900 en 1907 door drie verschillende meesters van het modernisme zijn gebouwd te weten Gaudi, Domènech i Montaner en Puig i Cadafalch. Domènech ontwierp het Casa Lleó Morera en betreft het meest linkse huis van het blok. Puig ontwierp het Casa Amatller en is van het blok van eigenlijk 5 huizen nummer 4. Het heeft een okerwitte geveltop en is versierd met blauwe, crèmekleurige en roze keramiek met bordeauxrode bloemetjes. Gaudi ontwierp het Casa Batlló en is het enige huis dat ook te bezichtigen is. Het huis der botten is net een sprookjeshuis. Het dak is de rug van de draak en de balkons, in de vorm van carnavalsmaskers, zijn de schedels van zijn slachtoffers.

Casa Batlo

We lopen door en komen langs het gebouw van de Antoni Tàpies Foundation welke te herkennen is aan het kunstwerk van ijzerdraad aan de bovenkant van het gebouw. Ook dit gebouw is ontworpen door Domènech i Montaner en huisvest tegenwoordig een museum waar bijna het complete werk van de schilder Antoni Tàpies hangt. Dat houden we even voor gezien en lopen vervolgens naar La Pedrera, beter bekend als Casa Milà. Dit gebouw is door Gaudi gebouwd tussen 1905 en 1910. Helaas is er een deel gesloten voor bezichtiging maar we kunnen wel naar het dak waar zich een surrealistisch beeldenpark bevindt en tevens een fantastisch uitzicht over de stad.

Casa Mila (La Pedrera)Casa Mila (La Pedrera)

Sagrada Familia Hier vangen we ook al een glimp op van de Sagrada Familia welke onze volgende stop wordt. Maar eerst lopen we naar de versmarkt Mercat Concepcio. Deze overdekte markthal is erg modern en fris en ook de producten zien er heerlijk uit. We kopen een paar bananen. Ook een paar broodjes en 2 ons ham die we maar meteen opeten. Heerlijk. We kunnen er weer helemaal tegenaan, dus vervolgen we onze wandeling.

De Sagrada Familia is Gaudi’s meest bekende en bezochte werk. Dit werk is begonnen in 1886 en hieraan heeft Gaudi gewerkt tot hij op 10 juni 1926 onder de tram komt. We bekijken de geboortefaçade en gaan dan met de lift naar boven de toren in en vervolgens via de smalle kronkeltrap naar beneden.Via het schip komen we dan uit aan de andere kant waar we de lijdensfaçade bekijken. De afgelopen 80 jaar hebben verschillende beeldhouwers en architecten hun eigen stempel gedrukt op de droom van Gaudi. De bouw wordt volledig gefinancieerd door de meer dan 1 miljoen bezoekers per jaar. Verwacht wordt dat de kerk rond 2030 af zal zijn.

Sagrada Familia lijdensfacade

Sagrada Familia lijdensfacade Vermoeid zakken we weg in de heerlijke stoelen bij Starbucks met een flinke bak koffie en chocolademelk met caramel.
Met de metro gaan we terug naar ons hotel. Hier rusten we even uit en frissen ons op om vervolgens richting de haven te wandelen. Hier hadden we via een collega een adresje gekregen van restaurant Barceloneta aan de Molls des Pescadors. We vinden het snel en ze hebben gelukkig ook nog een tafel voor ons. We lopen naar boven en komen langs de open keuken en een hele lading bedienend personeel bij ons plekje terecht. De bediening is echt super. Er ontgaat ze niets. De menukaart is uitgebreid en het is moeilijk kiezen. We starten wederom met een port en krijgen een stuk koude pizza als starter.
We kiezen ook een heerlijke fles Cabernet Sauvignon uit 2001 van de wijnkaart. Al snel komt het voorgerecht Rene de ham van 19 euro (die was het wel waard) en ik de met dille gemarineerde zalm. Bij de buren zien we dat het hoofdgerecht het voorgerecht aardig snel opvolgt. Omdat we ook nog een beetje van onze wijn willen genieten treuzelen we dus met ons voorgerecht. En ja hoor we hebben het op en in no time staat daar onze entrecote in rode wijnsaus en de tongfilet voor onze neus. Als toetje nog een creme brulee en panna cotta en de avond is weer compleet. Wederom aangeschoten (de wijn toch iets te snel opgedronken) waggelen we weer naar ons hotel waar we wederom als een blok in slaap vallen.

Park Guell en Camp Nou

We worden wakker van een sms-je. Wie is er zo vroeg aan het sms-en? Oeps het is helemaal niet vroeg wij zijn gewoon laat. Rustig aan doen dus vandaag. We kleden ons aan en lopen richting het plein van de Cathedraal. Hier gaan we op een terrasje ontbijten (oftwel brunchen) met een heerlijke club sandwich. Helaas is de bediening niet zo vlot als gisteravond dus we moeten een behoorlijke tijd wachten op zowel het eten als de rekening. Dus weer rustig aan doen. Voor vandaag staat Park Guell op het programma. Het zonnetje schijnt dus het is heerlijk weer om in het park van Gaudi te wandelen. Dus we gaan met de metro naar station Lesseps en vanaf daar is het nog een behoorlijk eind wandelen naar het park.

Park GuellParc Guell

Daar aangekomen is de stijl van Gaudi direct te herkennen. Op de buitenmuren van het park maar ook de gebouwen bij de ingang zijn onmiskenbaar Gaudi. We lopen naar boven via het wapenschild van Catalonië en de waterpartij met de hagedis (die ook als souvenir in heel Barcelona te koop is, maar dan in kleiner formaat) komen we in de zuilengang met op het plafond mozaïeken van zonnen en sterren. Verder naar boven komen we op de Gran Placa Curcular. Een groot plein met de kronkelige bank van mozaïek en een mooi uitzicht over de stad.

We wandelen nog wat in de rondte en besluiten dan om naar het stadion van Barcelona oftewel Camp Nou te gaan. Bij de supermarkt kopen we wat te eten voor de lunch en vervolgens lopen we terug naar het metrostation. Ook vanaf metrostation Collblanc is het nog een behoorlijk eindje lopen naar de ingang van het stadion. Het is er druk dus we staan even in de rij voor kaartjes voor de bezichtiging van het stadion en het bijbehorende museum. René en ik zijn geen van beiden voetballiefhebbers maar vonden het heel erg leuk om dit te zien. Je komt echt overal van de kleedkamers tot de kapel, door de gang waar de spelers het veld op komen en in de persruimtes. Op het moment dat wij bij het veld aankomen staat er op de schermen van het stadion heel groot Omega Pharma geprojecteerd. Ja je bent op vakantie maar je werk kom je toch overal weer tegen. In het stadion zijn we een behoorlijke tijd zoet en we maken wederom veel foto’s.

Camp NouCamp Nou

Vervolgens lopen we naar metrostation Les Corts omdat we via de groene lijn naar metrostation Espanya willen om de fonteinen te zien die volgens het boekje tussen 19.00 en 21.00 gaan spuiten. Dit is het enige wat ik me van een vroeger bezoek aan Barcelona kan herinneren dus leek het ons leuk om te zien of het nog steeds zo mooi was als in de herinnering. We zijn wat aan de vroege kant dus gaan we eerst een winkelstraat in op zoek naar een leuke tentje om koffie te drinken. Die vinden we en we genieten ervan.
Dan lopen we richting het Museu Nacional d’Art de Catalunya die echt schitterend is uitgelicht. Voor het museum zijn de fonteinen die er wat kaal bij staan zonder water. Maar dat zal straks wel anders zijn. We lopen wat rond en vinden een mooi plaatsje bovenaan met een schitterend uitzicht over de fontein en Placa Espanya. Nu maar wachten. Helaas, na bijna 2 uur wachten (het is inmiddels kwart voor acht) besluiten we verkleumd dat er geen water noch muziek uit de fontein zal komen. Terug naar het hotel maar om weer een beetje op te warmen.

Wederom uit eten in Barcelona. In het boekje 100% Barcelona weer een restaurantje uitgezocht. Maar onderweg ernaar toe voel ik me niet zo lekker en aangekomen bij het restaurant blijkt het nog helemaal leeg te zijn. Niet echt gezellig en zeker geen trek meer in een uitgebreide maaltijd. Maar een stukje terug hadden we ook een aardig restaurantje gezien en dat gaan we uitproberen. Precies goed. Boga is een italiaans restaurant waar je vlot word geholpen en de porties die wij hadden uitgekozen (René de pizza Hawai en ik de Panzerotti Fungi porcini) waren niet al te groot dus precies wat we nodig hadden. Geen toetje maar een lekkere bak koffie en chocolademelk bij Starbucks waar we in de heerlijk luie stoelen wegzakken. Dan heb je geen zin meer om op te staan.

Cascade-fontein

We hebben trek in een omelet. Dus op zoek naar een zaakje waar we dat kunnen eten. Uiteindelijk vinden we er 1 in een straatje achter de Cathedraal.

Arc de Triomf Dan lopen we naar Park de la Ciutadella. Daar aangekomen is het een drukte van jewelste. Er wordt iets voor kinderen georganiseerd en die zijn dan ook in grote getalen aanwezig. Het ziet er leuk uit. Het park is versierd met balonnen er klinkt vrolijke muziek en er loopt een gigantische rups in de rondte. We gaan het park weer uit om eerst een bezoekje aan de Arc de Triomf te brengen.
Daarna lopen we weer terug het park in om de Cascade-fontein te bekijken. Deze fontein heeft ook weer iets met Gaudi te maken. Kijk maar naar de gevleugelde paarden met slangenstaarten. Wederom veel foto’s gemaakt. Het is warm dus rusten we in de schaduw even uit op een bankje. Dan lopen we een behoorlijk stuk en komen uit bij het strand van Barcelona. Hier geen strandtentjes met souvenirs maar wel een lange boulevard en beneden een stukje met wat eettentjes. Via de boulevard lopen we terug naar Barri Gotic, de wijk waar ons hotel staat. Onderweg kopen we nog wat te eten om de tijd tot het diner te overbruggen en gaan vermoeid weer terug naar ons hotel. Hier gaan we even lekker relaxen en alvast een stuk van het reisverslag schrijven.

Cascade fontein

We besluiten te gaan eten bij Cometacinc. Ook dit komt weer uit het boekje 100% Barcelona, wat zijn geld inmiddels wel heeft opgebracht. Het restaurant ligt in een wat afgelegen straatje en er zit nog niemand. Op de kaart staan bijzondere gerechten wat het restaurant ook niet erg gemakkelijk toegankelijk zal maken. Maar we gaan ervoor en lopen naar binnen. We kiezen weer een mooie fles wijn van de wijnkaart en genieten van de bijzonderheden die we voorgeschoteld krijgen. Voldaan gaan we weer terug naar het hotel voor onze laatste nacht in Barcelona.

Richting Valencia

Helaas zit Barcelona er voor ons op. We ontbijten snel bij de bakker in de straat van het hotel, halen onze spullen en checken uit.
We lopen richting de Ramblas en daar staat al direct een taxi klaar om ons naar Europcar te brengen waar we onze auto op gaan halen. Zoals altijd is het weer gezeik over de verzekeringen en de afkoop eigen riscio voor de auto (die we al bij boeking hadden betaald maar wat volgens de man achter de balie niet bij Europcar heeft plaatsgevonden). Maar uiteindelijk krijgen we dan toch een leuke rode Renault Clio mee.
Met gemak rijden we Barcelona uit en gaan richting Valencia.

Costa Blanca

Van 21 t/m 26 november hebben we nog lekker een weekje uitgerust aan de Costa Blanca, Dehesa de Campoamor. Tevens was het een soort van werk vakantie omdat we foto's moesten maken van het appartement en de omgeving voor de website hadden gemaakt voor de verhuur van dit appartement. Inmiddels is het appartement doorverkocht en kan het dus niet meer via deze site worden geboekt.