Rome

Rome (dag 1)

Naar Rome gaan we met de metro. We stappen uit bij het Coloseum en maken hier kennis met Loes. Zij is onze gids voor Rome. Zij vertelt ons dat Rome bestaat uit 3 gedeelten:
1. het Antieke gedeelte (Coloseum, Forum Romanum)
2. het Monumentale gedeelte (Trevi fontein, Pantheon)
3. het Vaticaan

Rome is gebouwd op 7 heuvelen en is in 753 voor Christus gesticht door Romulus op de heuvel Palatinus. Volgens de legende was er een gebrek aan vrouwen die voor het voortbestaan van de stad zouden kunnen zorgen. Dit was de aanleiding voor de Sabijnse maagdenroof. Romulus organiseerde een groot feest ter ere van de zeegod Neptunus. De Sabijnen werden hiervoor uitgenodigd. Tijdens het hoogtepunt van het feest ontvoerden de Romeinse krijgers de dochters van de Sabijnen, waarop de mannen met wraak dreigend het feest verlieten. De Romeinen zorgden echter goed voor hun nieuw verworven vrouwen, die vervolgens ervoor zorgden dat hun vaders en broers geen wraak namen.
In de 2e eeuw na Christus is het Romeinse Rijk op zijn grootst: van Noord-Engeland tot Irak en Noord-Afrika. De laatste klassieke keizer van Rome, Augustus, werd verdreven door Germaanse en Byzantijnse leiders, terwijl de inwoners van Rome hun eigen stad plunderden. Met de opkomst van het Christendom was Rome niet langer een wereldlijk machtscentrum. De Rooms-katholieke kerk vormde een nieuwe, religieuze macht met minstens zoveel pracht en praal als onder de keizers.
Vaticaanstad werd de thuishaven van de paus en de antieke monumenten kregen gezelschap van honderden kerken en basilieken. Met hulp van grote namen als Raphael, Michelangelo en Bernini transformeerden de pauzen de stad tot een ware toeristentrekker, met paleizen, pleinen en fonteinen.In 1870 werd Rome hoofdstad van Italië en in 1929 werd Vaticaanstad een soevereine staat. De jaren 20 en 30 van de twintigste eeuw stonden in het teken van het fascisme onder Mussolini. Mussolini droomde van een nieuw Romeins Rijk onder zijn leiding. Hij vormde een alliantie met de Duitsers wat hem slecht is bekomen. Italië werd na de Tweede Wereldoorlog een republiek en Rome groeide gestaag.

Colosseum
ColosseumHet Colosseum is in 8 jaar gebouwd (van 72 tot 80 na Chr.) door ongeveer 20.000 joden uit Jeruzalem. De eigenlijke naam is Amphitheatrum Flavium, naar het geslacht van de keizers die het gebouwd hebben. Het heeft de vorm van een grote ellips van 188 m x 156 m is ongeveer 50 meter hoog, en bood plaats aan 50.000 zitplaatsen. Onder de met zand bestrooide houten arenavloer was een stelsel van gangen en kamers voor de wilde dieren, gladiatoren en alles wat verder nodig was voor een spectaculaire voorstelling.
Meer dan 80 muren vormen de gangen die uitkomen op de arena. In de arena werden gevechten tussen gladiatoren en/of met wilde beesten gehouden. Het openingsfeest duurde 100 dagen. In deze periode werden meer dan 5000 dieren gedood en het aantal gladiatoren die Colosseumtijdens dit feest zijn omgekomen zijn niet geteld. Gruwelijk detail is de verlichting van het coloseum. Hiervoor werden Christenen aan kruizen gehangen, ingesmeerd met pek en aangestoken. Vanaf de 6e eeuw n.C. werd het Colosseum gebruikt als marmergroeve voor de bouw van kerken en paleizen tot in 1800 paus Pius VII dit verbood omdat het een gewijde plaats was omdat daar veel christenen de marteldood gestorven waren. Hij bouwde steunmuren om verder verval tegen te gaan.

We krijgen de mogelijkheid om het Coloseum van binnen te bekijken, maar het grootste deel van de groep gaat voor de koffiepauze. We spreken af bij de uitgang van het Coloseum en lopen vervolgens langs de ereboog van Constantijn naar de Heilige Weg waar vroeger de triomftochten door de oude Romeinen werden gehouden. Hier komen we aan bij de ereboog van Titus. Op een van de reliëfs is te zien hoe de buit uit het veroverde Jeruzalem in triomf wordt meegedragen. Hierop is de eerste antieke afbeelding van de zevenarmige kandelaar (de menorah) te zien. We betreden het Forum Romanum.

ColosseumBoog van Titus

Forum romanum
Het Forum was het commerciële, politieke en religieuze centrum van het oude rome. Het is verspreid over de vallei tussen de Capitool en Palatijn heuvels en gebouwd over een periode van 900 jaar. Het heeft Toen het Romeinse rijk uiteenviel werd er steeds minder onderhoud aan gepleegd, waardoor het nu vervallen is tot een ruïne. Aan de Tempel van Antoninus en Faustina kun je zien hoe Rome hoger is komen te liggen. Men is gaan bouwen op de modder en puin die de rivier de Tiber achterliet na zijn overstroming.
Forum RomanumForum Romanum

Huis van de Vestaalse Maagden Huis van de vestaalse maagden
Aan de oostzijde vindt men het huis van de Vestaalse maagden. De maagden waren alom gerespecteerd. Ze werden geselecteerd uit de adel tussen hun zesde en tiende levensjaar. Hierna volgde een tienjarige training. De daarop volgende jaren was een van de belangrijkste taken het brandend houden van het heilige vuur in het huis Vesta. Tussen hun 30e en hun 40e leidden ze de nieuwkomers op. Hierna mochten ze het huis verlaten om te trouwen. De Vestaalse maagden moesten en eed van kuisheid afleggen. Degene die de eed brak werd levend begraven.


Boog van Septimius Severus
Septimius Severus kreeg in 203 n.C. deze triomfboog om de tiende verjaardag van zijn troonsbestijging te vieren. Hij werd opgedragen aan Septimius Severus en aan zijn zonen Caracalla en Geta, ter herinnering aan hun overwinning op de Parthen en de Arabieren. De boog heeft drie poorten. Boven de hoofdpoort troont Mars met Victoriebeelden om hem heen. Daaronder zijn de vier seizoenen afgebeeld. Op de reliëfpanelen zijn scènes uit de veldtochten tegen de Parthen te zien. De triomfboog is ongeveer 21 meter hoog en 23 meter breed.

Het capitool
Het CapitoolHet verhaal gaat, dat toen keizer Karel V in 1536 Rome bezocht, paus Paulus III Farnese zich zo voor het modderige Capitool schaamde, dat hij Michelangelo vroeg plannen te maken voor een nieuwe bestrating van de piazza en de renovatie van de façades van het Palazzo dei Conservatorio. Michelangelo bedacht een derde gebouw, het Palazzo Nuovo, om een piazza te maken in de vorm van een trapezium, verfraaid met klassieke beelden die verbonden waren met Rome. De piazza kijkt in het westen uit op de Sint Pieter, het religieuze equivalent van het Capitool. De bouw begon in 1546, maar vorderde zo traag dat bij Michelangelo's dood slechts de dubbele trap bij de ingang naar Palazzo Senatorio gereed was.
In de 17e eeuw was het piazza pas voltooid; in grote lijnen is Michelangelo's ontwerp trouw uitgevoerd.
Het plein kan het beste benaderd worden via de majestueuze trappen. Deze trappen worden de 'Cordonata' genoemd. De Cordonata leidt van het Piazza Venezia naar het Capitool. Op de top worden de trappen geflankeerd door twee gigantische Romeinse standbeelden van de mythische tweeling Castor en Pollux, die daar in 1583 zijn geplaatst.

Het Capitool

Monument van Victor Emanuel II
Monument van Victor Emanuel IIOp 17 maart 1861 werd Victor Emanuel uitgeroepen tot koning. Tegelijkertijd werd het onafhankelijk koninkrijk Italië uitgeroepen, en met de hulp van Frankrijk werd Venetië uit de handen van Oostenrijk bevrijd.
Victor Emanuel genoot veel vertrouwen. Hij werd gezien als zogenaamde oprichter van één Italië en voerde een liberale beleid. Hij stierf in 1878. Bij de viering van het 50-jarige bestaan van het Italiaanse koninkrijk, in 1911 werd een enorm monument voor hem voltooid.
De bouw van het monument heeft 26 jaar geduurd en het is dan ook enorm.
Het staat aan het Piazza Venezia en is daar het belangrijkste gebouw.
De muren zijn opgetrokken uit marmer. Het middelpunt van het monument is een enorm bronzen ruiterstandbeeld, 12 meter hoog, en met een gewicht van 50 ton. Hier nemen we afscheid van Loes en gaan verder met Deborah naar het Vaticaan, waar we eventjes de tijd krijgen voor een snelle lunch.

Vaticaans museumHet Vaticaans museum
De Vaticaanse Musea bevinden zich in het Vaticaans Paleis, dat sinds 1377 de residentie van de pausen is. In de loop der eeuwen is het gebouw flink uitgegroeid. Het is een en al gebouwen, tuinen en binnenplaatsen. Het oudste gedeelte van het complex is al gebouwd in het einde van de 15e en het begin van de 16e eeuw. Iedere paus heeft een deel aangebouwd en zijn kunst en geschenken tentoon gesteld. De Vaticaanse Musea bestaan uit elf musea, vijf galerijen en 1400 zalen en kapellen. Wij bezoeken hier een klein gedeelte hiervan, voordat wij naar de Sixtijnse kapel gaan.


Sixtijnse kapel
De Sixtijnse kapel is de pauselijke huiskapel in het Vaticaan in Rome. De kapel wordt al eeuwen gebruikt als plaats van samenkomst van het College van Kardinalen. Dit college kiest de paus. De bouw van de kapel is in 1473 begonnen en duurde 8 jaar, welke werd gerealiseerd door de architect Giovanni dei Dolci. De Sixtijnse kapel dankt zijn naam aan de opdrachtgever paus Sixtus IV. De rechthoekige kapel, met zijn afmetingen van 40,5 x 13,2 en een hoogte van 20,7 m wordt door zes vensters, aan beide lange zijden, verlicht. Paus Julius II de opdracht aan Michelangelo om het plafond te beschilderen. Eerst werd hij geassisteerd door enkele collega's, maar Michelangelo wilde liever alleen werken en ontsloeg de assistenten. Hij was hier 4 jaar mee bezig (1508-1512). Terwijl hij de schilderingen maakte lag hij constant op zijn rug. Het plafondgewelf maakte samen met zijn fresco 'Het Laatste Oordeel' de kapel tot het hoogtepunt van de renaissance-schilderkunst.

Het Laatste Oordeel

Michelangelo schilderde het plafond in 3 hoofdthema’s:
- De Schepping van de wereld
- De verdrijving uit het Paradijs
- Het verhaal van Noach
De belangrijkste scène van het plafond in de Sixtijnse kapel is de schepping van Adam. Deze schildering bevindt zich in het midden.

Sint Pieter
Sint Pieter KerkDe Sint Pieter is een van de beroemdste kerken in de wereld.
Constantijn de Grote was in 324 de eerste persoon die opdracht gaf tot de bouw van een basiliek. In die tijd bestond de kerk uit vijf schepen en een atrium met een zuilengalerij.
Onder paus Nicolaas V (1447 – 1455) werden plannen gemaakt voor de nieuwbouw van de kerk. Dit was ook nodig, omdat de eerste basiliek al tamelijk in verval was geraakt. Nadat paus Nicolaas V stierf, heeft de bouw een tijd stilgelegen. Begin 16e eeuw gaf Iulius II opdracht tot algehele herbouw, waarvoor de architect Bramante een plan maakte. Dit plan was om een koepelconstructie te maken op een onderbouw in de vorm van een Grieks kruis.
In 1506 is men echt met de herbouw begonnen. De heilige deur
Toen Bramante stierf, werd de leiding overgenomen door Rafaël, daarna door Baldassare Peruzzi, Antonio da Sangallo de Jongere en uiteindelijk stond de bouw onder leiding van Michelangelo. Aan de laatste hebben we ook de koepel te danken. Maderno bouwde de hoofdruimte van de kerk, maar ook de zijkapellen en de voorgevel van de kerk heeft hij gebouwd in 1614.
De Sint Pieter is op 18 november 1626 ingewijd. De kerk heeft in totaal een oppervlakte van 15.160 m2 en een lengte van 211,50 m. De hoogte van de hoofdruimte is ruim 46 m. De koepel in het dak van de kerk heeft een doorsnede van 42 m. en een totale hoogte van 132,50 m. De belangrijkste kunstwerken die in de kerk staan zijn de Pietà van Michelangelo, een bronzen beeld van Petrus en de bronzen overkapping boven het pausaltaar. Ook is er een aantal pausen begraven, in de kerk zoals Clemens XIII, Urbanus VIII, Paulus III en Innocentius VIII. En Paus Johannes 23e ligt er gebalsemd in een kristallen kist. Andere kunstwerken zijn de graven van de pausen in de “Grotte Vaticane”, en de bronzen deuren van Antonio Filarete.

Sint Pietersplein
Sint PieterspleinHet Sint Pietersplein is door Bernini ontworpen. Dit plein werd gebouwd van 1656 tot 1667. Het plein is vooral bekend doordat de paus er zijn jaarlijkse paaszegen uitspreekt, de zegen Urbi et Orbi. Maar dit is niet het enige waarvoor het plein gebruikt wordt. Gisteren vierde Paus Johannes Paulus II zijn 25-jarig pontificaat. En over een paar dagen zal moeder Theresa heilig worden verklaard.
Het plein wordt omgeven door een zuilenrij die bestaat uit 284 Dorische zuilen en 88 pilasters, in vier rijen, die vrijwel volledig symmetrisch staan. Samen vormen ze een ovaal met een grootste binnendiameter van ongeveer 198 meter. Het plein is in totaal ruim 200 meter breed en ruim 250 meter lang.
In het midden van het plein staat een Egyptische obelisk van ruim 37 meter hoog. Om de obelisk staan twee symmetrische fonteinen. Het water dat uit deze fonteinen spuit is afkomstig van het meer van Bracciano. De rechter fontein is ontworpen door Maderno; om het symmetrische effect te behouden was er later nog een tweede fontein nodig. De eerste fontein is in 1612 geplaatst, terwijl de linkse fontein in 1675 gebouwd is.

Sint Pietersplein

Na een zeer vermoeiende dag gaan we, met veel informatie in ons hoofd, weer met de metro terug naar de bus en vervolgens naar ons hotel.


Rome (dag 2)

De volgende ochtend staat nogmaals Rome op het programma. Wederom met de metro gaan we naar de Spaanse trappen.

Piazza di Spagna
Spaanse trappenPiazza di SpagnaDe trappen zijn in 1721 ontworpen door Allessandro Specchi en Francesco de Sanctis. De bouw echter is begonnen in 1723 en is in 1726 voltooid.
De balustrades liggen aan de voet van de Franse kerk Trinità dei Monti (de drieeenheid van de bergen). Ze zijn het gevolg van een decennia lange strijd tussen de pausen en het Franse koningshuis.
De Fransen schonken het geld om de treden, die naar hun nationale kerk leiden, met pracht en praal vorm te geven.
Lodewijk XIV (De Zonnekoning) had voor zichzelf liever ook nog een monument op de Piazza di Spagna (Plein voor de Spaanse Trappen) zien staan, maar de pausen wisten hun versie van de Spaanse Trappen door te drukken. In 1723 lieten zij deze elegante opgang naar Trinita dei Monti aanleggen.
Hoewel het de Fransen waren die het geld voor de bouw schonken, werden zowel de trappen als het plein naar de Spanjaarden genoemd, omdat het de Spaanse ambassade was die zich daar aan het begin van de 17e eeuw had gevestigd. Erg kenmerkend voor misschien wel 's werelds beroemdste trappen is het zeer efficiënte afwateringssysteem dat ervoor zorgt dat de trappen nooit onder water komen te staan. Onderaan dit indrukwekkende geheel bevindt zich het Spaanse plein: Piazza di Spagna. Op dit plein komen de Via del Babuino, Via Condotti en Via Due Macelli samen. Op de Piazza di Spagna staat de fontein "la Barcaccia" van Pietro Bernini.
Trevi fontein


Trevi fontein
De beroemdste fontein van Rome, zo genoemd omdat hij ligt op het punt waar drie wegen (tre vie) samenkomen. Als je hierin met je rechterhand over je linkerschouder een muntje in gooit, kom je zeker nog een keer terug in Rome. Het water wordt aangevoerd door een oud-Romeins aquaduct "Aqua Vergine", zo genoemd omdat een meisje aan dorstige soldaten de bron zou hebben gewezen. Nog steeds is het water uit deze bron het beste en zachtste water van Rome. Voor geliefden: wie (rechts van de fontein) van het water uit de bron drinkt zal verzekerd zijn van eeuwige liefde.



Pantheon
PantheonHet Pantheon is gebouwd door M. Agrippa tussen 27 en 25 v.C. en herbouwd door Hadrianus van 120 – 125. Het laat nu nog zien waartoe Romeinse bouwmeesters in staat waren. Michelangelo liet zich door deze koepel inspireren tot de bouw van de koepel op St. Pieter, die echter een halve meter minder groot is in diameter. Het Pantheon is zo goed bewaard gebleven omdat het door de oost-Romeinse keizer Phocas in 608 aan de paus werd geschonken, die er een kerk van maakte. In deze kerk bevinden zich de graven van de Italiaanse koningen en van Rafaël.
Boven de cilindervormige ruimte verheft zich als een hemelgewelf het eigenaardigste deel van het bouwwerk namelijk de koepel die reusachtig is. Deze koepel met een diameter van 43,30 meter is de allergrootste koepel die zonder gewapend beton ooit is gemaakt. De prachtige koepel stelde een sterrenhemel voor en de negen meter brede opening ook wel oculus genoemd, de zon.
Helaas is deze mooie sterrenhemel met de negen meter brede opening dat de zon moet voorstellen lelijk verknoeid door paus Urbanus. De binnenkant is versierd met vijf concentrische rijen van elk 28 cassetten; deze waren vroeger bekleed met platen van verguld brons. De vroeger vergulde bronzen cassetten worden naar het oculus steeds kleiner.

Dan is het weer tijd om terug te gaan naar de bus. Via de schitterende etalages van Via Condotti lopen we terug naar het metrostation bij de Spaanse trappen. Na een vervelend oponthoud, dankzij een aantal zigeunerkinderen die hun handen niet thuis konden houden, gaan we uiteindelijk met een kleine vertraging toch naar Napels, waar we kort doorheen rijden voordat we onze intrek nemen in hotel S. Angelo te Pimonte.

Vanuit onze hotelkamer hebben we een schitterend uitzicht op de bergen. Dit is een goede inspiratiebron voor de beklimming van de Vesuvius die vandaag op het programma staat. Helaas is het weer vandaag mistig en regenachtig. We hoeven dus niet te rekenen op een weids uitzicht, maar die wolken maken het wel mysterieus.