RS OVERKLEEFT

2021

Portugal

Lissabon

Anderhalve maand geleden was het nog de vraag of onze geplande reis naar Portugal door kon gaan vanwege de weer oplopende covid-19

besmettingen maar vandaag, 14 augustus, is het gelukkig toch zover. We zijn thuis nog bezig met de laatste dingetjes zoals het vuilnis weggooien als ik in de straat een auto hoor aankomen met luide Fado muziek. Even kijken en, ja hoor het is Aad die ons komt ophalen en die ons zodadelijk naar de luchthaven zal brengen.

Daar aangekomen moeten we even buiten wachten maar al snel mogen we de luchthaven binnen en kunnen we in de rij om in te checken. Na het laten zien van onze paspoorten en onze QR-code, van in ons geval de vaccinatie, kunnen we de koffers inchecken en krijgen we onze boardingpassen mee. De volgende check is een makkie, er hoeft niets uit de tassen en de schoenen mogen aanblijven. 1 tas krijgt een extra check maar ook dat is verder een makkie en dus wachten we met een bakkie koffie en thee tot het tijd is om te boarden.

We lopen naar het vliegtuig en mogen voorin instappen. We hebben stoelen 7c en 7d en zitten aan het gangpad naast andere mensen maar het vliegtuig is niet vol (nog geen 100 mensen) dus na de start verhuizen we naar een lege rij achter ons en hebben we 3 stoelen voor onszelf. We lezen in onze boeken en kijken af en toe op de telefoon om te zien waar we ons op de route bevinden.

De vlucht van 2 uur en 45 minuten is snel voorbij en met een bus worden we naar de terminal gebracht waar we onze bagage af kunnen halen. Dat duurt helaas wel eventjes maar zodra de band begint te rollen zijn onze koffers zijn wel snel ervan af te halen. We lopen door naar de aankomsthal. We zien niemand met een bordje met onze namen en lopen richting het autoverhuurgedeelte. Daar zien we echter niet het bedrijf waar wij onze auto hebben gehuurd en dus lopen we weer terug naar de aankomsthal om te zien of daar echt niemand stond om ons op te halen. We lezen nog even de papieren van de autohuur door en daar zien we dat we inderdaad opgehaald gaan worden en dus besluiten we even te bellen. Ze zijn er over 5 minuten wordt verteld en dus wachten we dat even af.

Met een auto worden we naar het kantoor gebracht eventjes buiten de luchthaven. Daar staat een mooie blauwe Mazda 2 op ons te wachten. We laden onze koffers in en na het nodige papierwerk ontvangen we de sleutel.

We rijden een stukje richting het centrum van Lissabon maar zetten de auto eerst nog even aan de kant om de juiste weg naar de parkeergarage te bepalen omdat we niet over de tolweg willen rijden. Uiteindelijk nemen we toch nog een verkeerde afslag maar en komen toch op de

tolweg terecht maar kunnen er voordat we echt moeten betalen ook alweer van af. De rest van de weg vinden we gemakkelijk en na een klein 20 minuutjes rijden kunnen we de auto parkeren in parkeergarage Restaurados. Hiervandaan is het nog een klein stukje lopen naar het Lisbon Wine hotel.

We checken in bij Inês en krijgen als welkomstdrankje nog een heerlijk glas rode wijn. Die hakt er best wel in want we hebben nog niet veel gegeten en we zijn toch wel vermoeid van de reis. Maar de wijn smaakt wel heerlijk. Dan brengen we onze spullen naar de kamer en gaan even bijkomen op bed, maar we moeten wel uitkijken dat we niet in slaap vallen, want we willen nog een hapje eten. Dat doen we uiteindelijk bij een van de eerste restaurantjes die we tegenkomen. Niet hoogstaand maar standaard toeristenvoedsel op de kaart. Rene gaat voor een biefstuk en ik kies de sardientjes. Het is precies genoeg. Na het eten besluiten we nog een klein rondje te lopen en uiteindelijk belanden we nog bij de Starbucks voor een bakkie voor we weer terug in ons hotel aankomen en vermoeid ons bedje induiken.

Tour met Stephanie

Vanmorgen zijn we erg vroeg wakker en we besluiten nog even te blijven liggen. Als we opnieuw wakker worden is het een stuk later maar wat maakt het uit, het is tenslotte vakantie. We frissen ons op en gaan de stad in, op zoek naar een leuk tentje om te ontbijten. Op happy cow had ik al een aantal adresjes gevonden en dus lopen we die richting uit. Bij het eerste adresje staat al een rij buiten dus we besluiten door te lopen. We komen aan bij Mil Sabores, waar er heerlijke dingen op het menu staan. Rene kiest voor toast met eieren en ik kies de vegan toast, brood met tomaten, champignons, avocado en salade. Het is heerlijk. We sluiten het ontbijt af met een heerlijke tropical smoothie en we kunnen de dag wel aan.